Χωρίς κατηγορία

Οι προτεινόμενες αλλαγές στην Τοπική Αυτοδιοίκηση

Ο Γ.Γ. του Υπουργείου Εσωτερικών κ. Κώστας Πουλάκης τις παρουσίασε το απόγευμα της Δευτέρας σε εκδήλωση της Ν.Ε. ΣΥΡΙΖΑ στο Δημαρχείο Δράμας

Ρεπορτάζ: Άγγελος Νουσδίλης

Τις αλλαγές που προωθεί η κυβέρνηση στην τοπική αυτοδιοίκηση, παρουσίασε το απόγευμα της Δευτέρας σε εκδήλωση της Ν.Ε. ΣΥΡΙΖΑ Δράμας στο Δημαρχείο, ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Εσωτερικών και Διοικητικής Μεταρρύθμισης κ. Κώστας Πουλάκης. Στην εκδήλωση έδωσαν το παρών και παρενέβησαν, ο αντιπεριφερειάρχης Δράμας Αργύρης Πατακάκης, οι δήμαρχοι, Δράμας Χρ. Μαμσάκος, Δοξάτου, Δημήτρης Δαλακάκης, Προσοτσάνης Άγγελος Λύσσελης, Παρανεστίου Αλίκη Σωτηριάδου, αντιδήμαρχοι, δημοτικοί σύμβουλοι αλλά και δημοτικοί υπάλληλοι.
Στην εκτενέστατη ομιλία του ο κ. Πουλάκης ανέφερε ότι οι κατατεθείσες προτάσεις της κυβέρνησης για την Τοπική Αυτοδιοίκηση δεν εξαντλούνται στο εκλογικό σύστημα, αλλά διαρθρώνονται γύρω από τέσσερις βασικούς άξονες. Συγκεκριμένα, ανέφερε ότι οι προτάσεις της Επιτροπής για τη ριζοσπαστική μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης είναι η βάση ενός ευρύτατου «από τα κάτω» δημοκρατικού διαλόγου, προκειμένου η κυβέρνηση να διαμορφώσει και να καταθέσει την οριστική της πρόταση.

Οι προτάσεις αυτές κινούνται σε τέσσερις άξονες, οι οποίοι έχουν ως εξής:

Άξονας πρώτος : Ενίσχυση της αυτοτέλειας και της διοικητικής αποτελεσματικότητας των Ο.Τ.Α.

Προχωρά ο επανασχεδιασμός των αρμοδιοτήτων κάθε επιπέδου διοίκησης (κεντρικό Κράτος – Αποκεντρωμένες Διοικήσεις – Περιφέρειες – Δήμοι), με βάση μία αναλυτική σύγχρονη

μεθοδολογία.

Προωθείται η θεσμοθέτηση ή εμβάθυνση στα διακριτά «μοντέλα» ΟΤΑ, ώστε να λαμβάνεται αποτελεσματικά υπόψη η νησιωτικότητα, η ορεινότητα, αλλά και η περίπτωση περιοχών που μειονεκτούν, όχι μόνο λόγω γεωγραφικών, αλλά και βάσει άλλων κοινωνικών και

οικονομικών κριτηρίων.

Άξονας δεύτερος : Οργανωτική και θεσμική ανασυγκρότηση των Ο.Τ.Α. και εμβάθυνση της Τοπικής Δημοκρατίας

Στη χωροταξική διάρθρωση και την εσωτερική αποκέντρωση των Ο.Τ.Α., ένα θέμα που έχει σχεδόν μονοπωλήσει το ενδιαφέρον στις προηγούμενες μεταρρυθμιστικές απόπειρες, τόσο του

«Καποδίστρια», όσο και του «Καλλικράτη».

Σε ό,τι αφορά το εκλογικό σύστημα, ανέφερε ότι οι προτάσεις της Επιτροπής διαμορφώνουν ένα συνολικό πλέγμα ενίσχυσης της τοπικής δημοκρατίας, όχι σε βάρος της αποτελεσματικότητας – της «κυβερνησιμότητας», όπως λέγεται με μια δόση υπερβολής – των Δήμων και των Περιφερειών, αλλά σε βάρος της κομματικής, συνήθως, μονοκρατορίας του εκάστοτε Δημάρχου ή Περιφερειάρχη.

Πιο συγκεκριμένα, τα βασικά σημεία της πρότασης της Επιτροπής είναι :

Η αποσύνδεση των αυτοδιοικητικών εκλογών από τη διεξαγωγή των ευρωεκλογών.

Η μείωση του ορίου ηλικίας για την κτήση του δικαιώματος του εκλέγειν στα 17 έτη και για τις αυτοδιοικητικές εκλογές, σε εναρμόνιση προς τη ρύθμιση που υιοθετήθηκε πρόσφατα και για τις εθνικές εκλογές.

Η κατάργηση της εσωτερικής διαίρεσης των Δήμων σε εκλογικές περιφέρειες και την ενιαία εκλογή των δημοτικών συμβούλων σε όλη την έκταση του Δήμου και, αντίθετα, τη διατήρηση της ισχύουσας ρύθμισης για την εκλογή των περιφερειακών συμβούλων ανά νομό.

Η αλλαγή των προϋποθέσεων έγκυρης κατάρτισης συνδυασμού, που σήμερα είναι απαγορευτικές, ειδικά για τους μικρότερους συνδυασμούς.

Σε ό,τι αφορά ειδικότερα την εφαρμογή της απλής αναλογικής, η Επιτροπή προτείνει να κατανέμεται το σύνολο των εδρών του Δημοτικού/ Περιφερειακού Συμβουλίου από τον πρώτο γύρο μεταξύ των συνδυασμών με βάση την «κλασική» μέθοδο της αναλογικής των υπολοίπων, όπως συμβαίνει σήμερα για τον 1ο γύρο.

Ενώ, σε περίπτωση που κανένας συνδυασμός δεν συγκεντρώσει το 50%+1 των ψήφων κατά τον 1ο γύρο (οπότε ο επικεφαλής του αναδεικνύεται, αντίστοιχα, Δήμαρχος ή Περιφερειάρχης), θα πραγματοποιείται επαναληπτική εκλογή σε 2ο γύρο μεταξύ των δύο πρώτων συνδυασμών,

οπότε Δήμαρχος/Περιφερειάρχης θα είναι ο επικεφαλής του πλειοψηφήσαντος στο γύρο αυτό συνδυασμού, χωρίς ωστόσο αυτό να επιδρά στην κατανομή των εδρών που έχει ολοκληρωθεί από τον 1ο γύρο.

Η διαμόρφωση θεσμών και διαδικασιών «προδιαβούλευσης» πριν την εισαγωγή και ψήφιση σημαντικών θεμάτων στο Δημοτικό/Περιφερειακό Συμβούλιο, οι οποίοι θα λειτουργούν και «παιδευτικά» ως προς τη διαμόρφωση συναινέσεων.

Η θέσπιση της «εποικοδομητικής άρνησης ψήφου», προκειμένου μία παράταξη που επιθυμεί να μετέχει στη συζήτηση ενός θέματος να μπορεί – αρνούμενη ψήφο – να επιτρέπει στη Δημοτική/Περιφερειακή Αρχή να διαμορφώσει πλασματική πλειοψηφία. Επομένως, προτείνεται να δίνεται στις παρατάξεις η δυνατότητα να μετέχουν μεν στη συζήτηση, να ψηφίζουν

ωστόσο «λευκό», το οποίο θα διευκολύνει τη Δημοτική/Περιφερειακή Αρχή να πετύχει την απαιτούμενη υπέρ της πρότασής της πλειοψηφία.

Η ενίσχυση του θεσμού του τοπικού δημοψηφίσματος ως ύστατου καταφυγίου για τη λήψη αποφάσεων που είναι απαραίτητες για τη λειτουργία του Δήμου/της Περιφέρειας, εφόσον δεν είναι δυνατή η επίτευξη συναίνεσης εντός του Δημοτικού/Περιφερειακού Συμβουλίου, βάσει ορισμένης διαδικασίας και χρονοδιαγράμματος.

Η ενίσχυση των διατυπώσεων δημοσιότητας σε σχέση με τις συνεδριάσεις των οργάνων των Ο.Τ.Α., ώστε να έχουν πραγματική ενημέρωση οι πολίτες και να ασκείται στους αιρετούς πίεση και από την κοινή γνώμη.

Η προσπάθεια ενίσχυσης της τοπικής δημοκρατίας δεν εξαντλείται στην αλλαγή του εκλογικού συστήματος, αλλά περιλαμβάνει μία σειρά προτάσεων, προκειμένου να αναβαθμιστούν

οι θεσμοί κοινωνικής συμμετοχής και ελέγχου.

Ειδικότερα, από την Επιτροπή προτείνεται :

Η καθιέρωση τοπικών και περιφερειακών δημοψηφισμάτων όχι μόνο μετά από πρωτοβουλία των οργάνων του Δήμου/της Περιφέρειας, αλλά και κατόπιν λαϊκής πρωτοβουλίας, καθώς και η διεύρυνση των περιπτώσεων κατά τις οποίες μπορεί να διεξαχθεί έγκυρα τοπικό δημοψήφισμα, ακόμα και για θέματα που δεν ανάγονται στη με τη στενή έννοια αρμοδιότητα των ΟΤΑ,

ώστε να είναι δυνατή η διεξαγωγή (συμβουλευτικού υποχρεωτικά στην περίπτωση αυτή) δημοψηφίσματος για κάθε θέμα τοπικού ενδιαφέροντος.

Η γενίκευση της ρύθμισης σύμφωνα με την οποία μπορούν να εισάγονται στα συλλογικά όργανα των ΟΤΑ θέματα προς συζήτηση με πρωτοβουλία των πολιτών.

Η επέκταση του θεσμού των τοπικών συνελεύσεων και – στις μεγαλύτερες πληθυσμιακά περιοχές – των συνελεύσεων γειτονιάς.

Η θεσμοποίηση των διαδικασιών της δημόσιας ηλεκτρονικής διαβούλευσης και της τοπικής δημοσκόπησης με ηλεκτρονικά μέσα κ.λπ.

Άξονας τρίτος : Διαφάνεια, χρηστή δημοσιονομική διαχείριση και διασφάλιση της οικονομικής βιωσιμότητας των ΟΤΑ

Σε ό,τι αφορά τον έλεγχο των προϋπολογισμών των ΟΤΑ και το περιβόητο «Παρατηρητήριο». Η Επιτροπή προτείνει αυτό να αλλάξει και να δημιουργηθεί ένας νέος μηχανισμός δημοσιονομικής εποπτείας των ΟΤΑ, που θα είναι σε θέση – σε συνεργασία μαζί τους – να εντοπίζει τα δομικά προβλήματα που αυτοί αντιμετωπίζουν και να τους παρέχει υποστήριξη για την οριστική επίλυσή τους.

Σε ό,τι αφορά την οικονομική διοίκηση και τα ίδια έσοδα των ΟΤΑ, που διέπονται από εξαιρετικά απαρχαιωμένη και διάσπαρτη νομοθεσία, ήδη το Υπουργείο – όπως προτείνεται και από την Επιτροπή – έχει δρομολογήσει την εκ βάθρων αναθεώρηση και εκσυγχρονισμό των σχετικών διατάξεων.

Σε ό,τι αφορά την πολιτική διάσταση του προϋπολογισμού και της οικονομικής διοίκησης των ΟΤΑ. Στο πλαίσιο της συνολικότερης λογικής για ενίσχυση της διαφάνειας, της κοινωνικής λογοδοσίας και της συμμετοχής των πολιτών, η Επιτροπή προτείνει την ενίσχυση των δομών συμμετοχικού προϋπολογισμού.

Με τον τρόπο αυτό, η κατάρτιση του προϋπολογισμού των ΟΤΑ θα αποτυπώνει τις κοινωνικές ανάγκες και τις προτεραιότητες της τοπικής κοινωνίες, όπως αυτές θα προκύπτουν μέσα από ανοιχτές, δημοκρατικές διαδικασίες διαβούλευσης.

Άξονας τέταρτος : Αναπτυξιακός αναπροσανατολισμός των Δήμων και των Περιφερειών

Στο πλαίσιο αυτό, οι προτάσεις της Επιτροπής αφορούν, μεταξύ άλλων:

Τον εκσυγχρονισμό του συστήματος των ΚΑΠ, της κρατικής δηλαδή χρηματοδότησης των ΟΤΑ, μέσω της δημιουργίας ενός νέου αλγόριθμου κατανομής τους, που να λαμβάνει υπόψη το

ελάχιστο κόστος λειτουργίας και ιδιαίτερα των μικρών ΟΤΑ και τη μείωση των ανισοτήτων.

Τον αναπροσανατολισμό του δανεισμού των ΟΤΑ, ώστε αφ’ ενός να υπακούει στους κανόνες της χρηστής διαχείρισης, αφ’ ετέρου να δίνει προτεραιότητα στις δημόσιες επενδύσεις της Αυτοδιοίκησης.

Την καταγραφή, παρακολούθηση και αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας ΟΤΑ σε κοινωνική και αναπτυξιακή κατεύθυνση.

Την αναβάθμιση του ρόλου των ΟΤΑ στο πλαίσιο του δημοκρατικού αναπτυξιακού προγραμματισμού.

Μεταξύ άλλων, ο στόχος αυτός περιλαμβάνει :

τη σύνδεση του προγραμματισμού μεταξύ των διαφορετικών επιπέδων διοίκησης.

τη δημιουργία συνεργειών μεταξύ του αναπτυξιακού σχεδιασμού και της χωροταξικής και πολεοδομικής πολιτικής.

την ενίσχυση των διαδικασιών διαβούλευσης και την ουσιαστική συμμετοχή των κοινωνικών φορέων στο σχεδιασμό.

την επικαιροποίηση των ρυθμίσεων του Νόμου 1622/1986 ως προς τα όργανα και τις διαδικασίες του αναπτυξιακού προγραμματισμού.

την ενίσχυση θεσμικών σχημάτων όπως η διαβαθμιδική και διαδημοτική συνεργασία κ.λπ.

Νομοθετική ρύθμιση και διαγωνισμός με πριμοδότηση για τους συμβασιούχους της καθαριότητας

Πριν από την εκδήλωση ο κ. Πουλάκης είχε συνάντηση με τον δήμαρχο Δράμας στο γραφείο του τελευταίου, όπου συνάντησε και του συμβασιούχους εργαζόμενους στην καθαριότητα. Σε δήλωση που έκανε σχετικά με τη συνάντηση αυτή ανέφερε ότι ενημέρωσε του εργαζόμενους για την τροπολογία που θα κατέθετε χθες στη Βουλή η κυβέρνηση για την αντιμετώπιση του θέματος που προέκυψε μετά την απόφαση του Ελεγκτικού Συμβουλίου που απαγορεύει ρητά, τόσο τις παρατάσεις των εν λόγω συμβάσεων, όσο και τις μονιμοποιήσεις των επί συμβάσει υπαλλήλων. Συγκεκριμένα ανέφερε ότι στην τροπολογία θα περιλαμβάνεται η προκήρυξη διαγωνισμού για μόνιμες προσλήψεις στην καθαριότητα τω Δήμων και θα προβλέπει στο μεσοδιάστημα να παραμείνουν οι ίδιοι συμβασιούχοι που εργάζονται, με την υπογραφή νέων συμβάσεων, ενώ θα έχουν και πριμοδότηση για τη συμμετοχή τους στον διαγωνισμό που θα γίνει μέσω ΑΣΕΠ.
Η πρόεδρος του Συλλόγου Δημοτικών Υπαλλήλων Ν. Δράμας κ. Σοφία Μαχαιρίδου σε δηλώσεις της ανέφερε ότι το θέμα των συμβασιούχων – παρατασιούχων στην καθαριότητα είναι μέγα θέμα και ο κ. Πουλάκης τους ενημέρωσε για τη ρύθμιση που κατατέθηκε στη Βουλή. Συγκεκριμένα ο κ. Πουλάκης ανέφερε ότι θα γίνει διαγωνισμός ΑΣΕΠ για μόνιμες προσλήψεις στην καθαριότητα με πριμοδότηση των σημερινών συμβασιούχων, ενώ πριν την προκήρυξη θα ζητηθεί μέχρι τα τέλη Ιουλίου από τους δημάρχους να καταθέσούν οι ανανεωμένοι οργανισμοί εσωτερικής υπηρεσίας, όπου θα καταγράφονται οι ανάγκες σε προσωπικό. Η κ. Μαχαιρίδου πρόσθεσε ότι ο κ. Πουλάκης τόνισε ότι στο μεσοδιάστημα θα υπάρξει νομοθετική ρύθμιση για να εργάζονται οι συμβασιούχοι μέχρι να κάνουν τα χαρτιά τους για τον διαγωνισμό

Discussion

No comments yet.

Post a Comment

ΣΗΠΕ (Σύνδεσμος Ημερησίων Περιφερειακών Εφημερίδων)