Διάφορα

Ω γλυκύ μου έαρ

Η κορύφωση του Θείου Δράματος και η Ανάσταση μέσα από την θρησκευτική λατρεία και την παράδοση

Το «Ω γλυκύ μου έαρ» είναι το μοιρολόι της Παναγίας, η έκφραση του πόνου της για τον επίγειο θάνατο του υιού της. Ένας ύμνος εξαιρετικός ως μελωδία και ως περιεχόμενο που αντικατοπτρίζει το κλίμα της Μεγάλης Παρασκευής.

Η Μεγάλη Παρασκευή είναι η ημέρα του απόλυτου πένθους για την Χριστιανοσύνη. Στην Δράμα όπως και σε όλη την Ελλάδα, οι καμπάνες των εκκλησιών χτυπούν πένθιμα σε όλη την διάρκεια της ημέρας.

Σήμερα  Μεγάλη Παρασκευή οι πιστοί συμμετέχουν με κατάνυξη στον θρήνο και το πένθος της ημέρας κατά την οποία κορυφώνεται το Θείο Δράμα συρρέοντας  από το πρωί στους Ιερούς Ναούς της πόλης όπου προσκυνούν τον Επιτάφιο.

Στη 1.00 το μεσημέρι σήμερα στον Ιερό Ναό Αγίων Πάντων του Α΄ Κοιμητηρίου της Δράμας, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. Παύλος θα τελέσει την ακολουθία του Επιταφίου και εν συνεχεία θα γίνει η λιτάνευσή του μέσα στο Κοιμητήριο ενώ μετά τις 9 το βράδυ οι Επιτάφιοι από όλες τις κεντρικές ενορίες της πόλης θα συγκεντρωθούν στην κεντρική πλατεία Ελευθερίας με την παρουσία πλήθους δραμινών όπως αναμένεται και φέτος.

Από την κατάνυξη της Εβδομάδας των Παθών του Ιησού,  στο πένθος του Επιταφίου και  στην ελπίδα της Ανάστασης του Θεανθρώπου. Το ΠΑΣΧΑ στην Δράμα όπως και στην υπόλοιπη Ελλάδα είναι δεμένο με το θρησκευτικό συναίσθημα αλλά ταυτόχρονα  και με την παράδοση που συνοδεύει  τις θρησκευτικές εκδηλώσεις.

Το κάψιμο του Ιούδα στην Χωριστή

Στην Χωριστή Δράμας, το Μεγάλο Σάββατο και την ώρα της Ανάστασης αναβιώνει και φέτος όπως γίνεται ανελλιπώς εδώ και εκατό χρόνια, με μια μικρή διακοπή κατα την επταετία, το δρώμενο του «καψίματος του Ιούδα», το έθιμο που κρατά από τις μέρες της Τουρκοκρατίας . Τα παιδιά άλλα και οι μεγαλύτεροι, συνηθίζεται να φτιάχνουν το ομοίωμα του Ιούδα από άχυρά και να το τοποθετούν στο προαύλιο χώρο του ναού . Μόλις ο ιερέας ξεκινήσει να διαβάζει το σχετικό Ευαγγέλιο, ανάβουν τη φωτιά με τις Αναστάσιμες λαμπάδες καίγοντας το ομοίωμα του Ιούδα , δίνοντας ένα ιδιαίτερο χρώμα και συμβολισμό, στην Αναστάσιμη ακολουθία. Ενώ μόλις ολοκληρωθεί η καύση μερικοί κάτοικοι συνηθίζουν να παίρνουν μια χούφτα από τη συγκεκριμένη στάχτη την οποία ρίχνουν στα μνήματα

Οι αυγομαχίες του Ξηροποτάμου

Τη δεύτερη μέρα του Πάσχα, στη δημοτική κοινότητα Ξητοποτάμου του δήμου Δράμας, εδώ και πάρα πολλά χρόνια αναβιώνουν οι «αυγομαχίες». Μικροί και μεγάλοι κάτοικοι της περιοχής, με ιδιαίτερη φροντίδα παρουσιάζουν τα αυγά τους και ξεκινούν μια ιδιόμορφη μάχη τσουγκρίσματος. Νικητής είναι αυτός που θα έχει στην κατοχή του τα λιγότερα σπασμένα αυγά και άρα τα πιο δυνατά. Η προετοιμασία αυτής της γιορτής ξεκινάει εβδομάδες πριν, με τη συγκέντρωση των καλύτερων αυγών από κότες και φραγκόκοτες.

Η Πέμπτη της Διακαινησίμου στην Καλή Βρύση

Τις πασχαλινές αυτές μέρες, ξεχωριστό ενδιαφέρον παρουσιάζει η πομπική περιφορά της εικόνας της Αναστάσεως, γύρω από το  χωριό της Καλής Βρύσης, την Πέμπτη της Διακαινησίμου, για προστασία του χωριού από κάθε κακό και ιδιαίτερα από το χαλάζι, που είναι εξαιρετικά επικίνδυνο για την παραγωγή την ανοιξιάτικη περίοδο.
Στην Καλή Βρύση τη Πέμπτη της Διακαινησίμου μετά τη θεία λειτουργία και την τέλεση αγιασμού στο ξωκλήσι του Προφήτη Ηλία ξεκινάει πομπή υπό μορφή λιτανείας για καλή καρποφορία της γης.
Παίρνει μέρος πλήθος κόσμου με επικεφαλής τον ιερέα της εκκλησίας και την εικόνα της Αναστάσεως και ένα μεγάλο σήμαντρο που το κρατούν και χτυπούν συνέχεια δύο νέοι άντρες κατά την διάρκεια όλης της διαδρομής ψάλλοντας το Χριστός Ανέστη.
Την πομπή συνοδεύουν αναβάτες αλόγων ξεκινώντας από τον Προφήτη Ηλία περνούν άλλοτε από αγροτικούς δρόμους και άλλοτε από καταπράσινα μονοπάτια φτάνοντας στα γεωγραφικά όρια του χωριού στα οποία υπάρχουν ξωκλήσια.
Σε κάθε ξωκλήσι τοποθετείται ένα κομμάτι αντίδωρο από την λειτουργία της Μεγάλης Πέμπτης τυλιγμένο σε ένα σβόλο άσπρου κεριού.
Τα ξωκλήσια από τα οποία περνάει η πομπή είναι τα εξής, Ζωοδόχο Πηγής, τους Αγίους Κωνσταντίνου και Ελένη, τον Άγιο Αντώνιο, τον Άγιο Αθανάσιο και την Μεταμόρφωση του Σωτήρος.
Παλιότερα περνούσαν και πέρα από τον ποταμό Αγγίτη και φτάνανε στο ξωκλήσι της Αγίας Κυριακής, σήμερα όμως είναι αδύνατη η προσπέλαση.
Ύστερα από πεντάωρη πεζοπορία και επίπονη διαδρομή 18 χιλιομετρων καταλήγουν στα ξωκλήσια του Αγίου Γεωργίου και του Αγίου Βλασίου, προστάτη των γεωργών και των κτηνοτρόφων που βρίσκεται σε ορεινή περιοχή του Μενοικίου όρους. Στη συνέχεια ο ιερέας κάνει δέηση και αγιάζει την περιοχή.
Με το τέλος του αγιασμού ακολουθεί γλέντι απ’όλους τους κατοίκους του χωριού με ήχους παραδοσιακών οργάνων γκάιντας και νταχαρέ.
Επίσης γίνονται και αυτοσχέδιοι αγώνες πάλης.Άλλωστε οι Καληβρυσιώτες είναι γνωστοί για την χαρούμενη διάθεση τους και τον αυθορμητισμό τους αλλά και για την μεγάλη πίστη προς την χριστιανοσύνη.

Στους Σιταγρούς

Το δικό της χαρακτήρα έχει η Δευτέρα του Θωμά στους Σιταγρούς, όπου οι εκεί εγκατεστημένοι Πόντιοι συνεχίζουν πανάρχαια έθιμα των κοιτίδων τους, όπως επισκέψεις στα μνήματα, με διανομή κόκκινων αυγών και γλυκισμάτων και με τραγούδια, έθιμα με καθαρά αρχαϊκή μορφή και με συνακόλουθες μεταφυσικές δοξασίες και αντιλήψεις.

Το Ταφικό Έθιμο στα νεκροταφεία της Νέας Κρώμνης

Τα Ταφικό Έθιμο είναι η αναβίωση του γνωστού Ποντιακού  δρωμένου που διοργανώνεται από τον Πολιτιστικό Σύλλογο Ακρίτες Νέας Κρώμνης και από τον Σύλλογο για την αποκατάσταση και διατήρηση των μνημείων της Νέας Κρώμνης.

Την Κυριακή του Θωμά μετά την Θεία Λειτουργία, συγγενείς και φίλοι των νεκρών συγκεντρώνονται στα κοιμητήρια της Νέας Κρώμνης και τιμούν τους νεκρούς τους δείχνοντας ότι δεν τους ξεχνούν τις ημέρες του ΠΑΣΧΑ. Με την συνοδεία της ποντιακής λύρας περιδιαβαίνουν τα κοιμητήρια και αφήνουν κόκκινα πασχαλινά αυγά στα μνήματα. Πρόκειται για ένα έθιμο το οποίο λέγεται ότι έχει προχριστιανική αφετηρία και προέρχεται από την αρχαία Ελλάδα. Εντούτοις είναι ένα δρώμενο που έχει συνδεθεί με την παράδοση των Ποντίων  οι οποίοι  το διέσωσαν και το έφεραν από τον Πόντο.

Επιμέλεια: Βαγγέλης Ψωμάς

 

Discussion

No comments yet.

Post a Comment

Ζητειται διανομεας

Απο εκδοτική εταιρία ζητείται άτομο για διανομή εντύπων. Εργασία συνεχής με ασφάλιση. Απαραίτητο δίπλωμα οδήγησης μηχανής. Αποστολή βιογραφικών στο xenia.arg@gmail.com
ΣΗΠΕ (Σύνδεσμος Ημερησίων Περιφερειακών Εφημερίδων)