OIKONOMIA

Χειμερινές εκπτώσεις Από τη Δευτέρα 8 Ιανουαρίου

Όλα όσα πρέπει να γνωρίζουν καταναλωτές και έμποροι

 

 Ανοιχτά θα είναι τα καταστήματα και στις 14 Ιανουαρίου, πρώτη Κυριακή των εκπτώσεων

«Πρεμιέρα» κάνουν τη Δευτέρα 8 Ιανουαρίου οι χειμερινές εκπτώσεις στα εμπορικά καταστήματα, οι οποίες και θα διαρκέσουν έως τις 28 Φεβρουαρίου. Κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων και των προσφορών που θα υπάρχουν, οι καταναλωτές -λίγες μόλις μέρες μετά τις γιορτές- θα μπορούν να πραγματοποιήσουν τις αγορές τους σε πολύ πιο συμφέρουσες τιμές. Την ίδια ώρα, ο εμπορικός κόσμος προσδοκά μια σημαντική «τονωτική ένεση» στην αγοραστική κίνηση και αύξηση του τζίρου.

Την πρώτη Κυριακή των εκπτώσεων -δηλαδή στις 14 Ιανουαρίου- τα εμπορικά καταστήματα θα είναι ανοικτά σε όλη τη χώρα. Το κυριακάτικο άνοιγμα των καταστημάτων προβλέπεται, όπως είναι γνωστό, από τη σχετική νομοθεσία για την πρώτη Κυριακή κατά τη διάρκεια χειμερινών, καλοκαιρινών αλλά και ενδιάμεσων εκπτώσεων.

Οι εκτιμήσεις της ΕΣΕΕ για την κίνηση κατά την περίοδο των εορτών

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Ινστιτούτου Εμπορίου και Υπηρεσιών της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρήσεων (ΙΝΕΜΥ ΕΣΕΕ), ο τζίρος των Χριστουγέννων φέτος καταγράφει μέση αύξηση της τάξης του 2,5%, και φέτος -σύμφωνα πάντα με τις εκτιμήσεις του εμπορικού κόσμου- για πρώτη φορά φέτος από την έναρξη της οικονομικής κρίσης ο τζίρος των Χριστουγέννων ήταν αυξημένος χωρίς να φτάσει σε καμία περίπτωση τα επίπεδα της διετίας 2008-2009. Μέσα σε επτά χρόνια υπολογίζεται ότι έχουν χαθεί από το λιανεμπόριο περί τα 2 δισ. ευρώ ή 35,2% του τζίρου.

Πάντως, τα καταστήματα που προσέλκυσαν περισσότερους καταναλωτές -κατά την εορταστική περίοδο- είναι αυτά που δραστηριοποιούνται στην πώληση ειδών ένδυσης και υπόδησης, στην πώληση τροφίμων και ποτών, αλλά και τα καταστήματα μαζικής εστίασης. Ακολουθούν τα βιβλιοπωλεία και στη συνέχεια τα καταστήματα παιχνιδιών. Επίσης, κατά την εορταστική περίοδο καταγράφηκε αύξηση στις πωλήσεις των λεγόμενων λευκών οικιακών συσκευών καθώς οι μεγάλες αλυσίδες που δραστηριοποιούνται στην κατηγορία των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών προχώρησαν σε σειρά προσφορών, καταφέρνοντας να … προσελκύσουν το αγοραστικό κοινό.

Αναγραφή τιμών, αναγραφή εκπτώσεων

Όπως είναι γνωστό, κατά τη διενέργεια των εκπτώσεων, εκτός από την αναγραφή της παλαιάς και της νέας μειωμένης τιμής των αγαθών και υπηρεσιών που πωλούνται με έκπτωση, επιτρέπεται και η αναγραφή και εμπορική επικοινωνία ποσοστού έκπτωσης.

Οι ιδιοκτήτες των καταστημάτων θα πρέπει να γνωρίζουν πως -σύμφωνα με τις σχετικές διατάξεις- εφόσον παρέχεται μειωμένη τιμή σε περισσότερα από το 60% του συνόλου των πωλούμενων ειδών, τότε η επίδειξη του παρεχόμενου ποσοστού έκπτωσης επιβάλλεται, οπότε θα πρέπει να αναγράφεται στην προθήκη του καταστήματος και σε οποιαδήποτε άλλη εμπορική επικοινωνία.

Φωτογραφία δεξιά: «Η περίοδος των εκπτώσεων δίνει στους καταναλωτές την ευκαιρία για πολυπόθητες αγορές σε συμφέρουσες τιμές, πάντα όμως με προσοχή και μετά από σχετική έρευνα αγοράς» δηλώνει στα «Χ» ο Πρόεδρος της Ένωσης Καταναλωτών Ελλάδος, κ. Μιχάλης Τσιφάκης

Σε περίπτωση που υπάρχουν διαφορετικά ποσοστά έκπτωσης ανά κατηγορίες προϊόντων, θα πρέπει να αναγράφεται το εύρος του παρεχόμενου ποσοστού, ενώ σε κάθε άλλη περίπτωση θα αναγράφεται ότι οι εκπτώσεις αφορούν επιλεγμένα είδη, με αναφορά στο αντίστοιχο ποσοστό.

Προσοχή θα πρέπει να επιδεικνύεται και στον τρόπο με τον οποίο οι καταστηματάρχες υπολογίζουν και προβάλλουν τις μειωμένες τιμές στο καταναλωτικό κοινό, αφού εάν δεν είναι ακριβείς, σε τυχόν έλεγχο θα βρεθούν αντιμέτωποι με αυστηρές κυρώσεις.

Πρώτα έρευνα αγοράς και μετά …αγορές

Οι τιμές και η ποιότητα των προϊόντων της αγοράς, είναι οι δύο βασικοί παράγοντες που θα προσελκύσουν τους καταναλωτές στην αγορά και στη συνέχεια θα τους οδηγήσουν στα … ταμεία των εμπορικών καταστημάτων.

Όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή της η Ένωση Καταναλωτών Ελλάδος, και όπως δηλώνει στα «Χ» ο Πρόεδρος της Ένωσης Καταναλωτών Ελλάδος, κ. Μιχάλης Τσιφάκης: «Είναι πλέον γνωστό σε όλο το πανελλήνιο ότι το οικογενειακό ταμείο είναι μείον, με ότι αυτό συνεπάγεται τόσο για τους ίδιους τους καταναλωτές, όσο και για την ίδια την αγορά, λόγω της συνεχούς υποκατανάλωσης. Με αφορμή την έναρξη των χειμερινών εκπτώσεων, και παρά τις αντίξοες οικονομικές συνθήκες τόσο για τους καταναλωτές όσο και για τα εμπορικά καταστήματα, η αναθέρμανση της αγοράς είναι ζήτημα ζωτικής σημασίας, για χιλιάδες επιχειρήσεις που περιμένουν σχετική αύξηση του τζίρου τους, ώστε να αποφύγουν τα λουκέτα. Από την άλλη πλευρά οι καταναλωτές, που αντιμετωπίζουν πρωτόγνωρα οικονομικά προβλήματα, έχουν οδηγηθεί σε περιορισμό ακόμα και για τις πιο απαραίτητες αγορές τους και η περίοδος των εκπτώσεων μπορεί να τους δώσει την ευκαιρία για πολυπόθητες αγορές σε συμφέρουσες τιμές, πάντα όμως με προσοχή και μετά από σχετική έρευνα αγοράς. Παράλληλα η αρνητική ψυχολογία που υπάρχει όλο αυτό το διάστημα σίγουρα δεν αποτελεί σύμμαχο των εμπόρων, οι οποίοι θα προσπαθήσουν με μεγάλα ποσοστά εκπτώσεων να αναστρέψουν το υποτονικό κλίμα της αγοράς».

Οδηγίες από την Ένωση Καταναλωτών Ελλάδος για τις χειμερινές εκπτώσεις

Οι εκπτώσεις δίνουν μία ευκαιρία, στους καταναλωτές να επωφεληθούν, από τις μειωμένες τιμές των προϊόντων, αλλά, συγχρόνως, ενδεχομένων να κρύβουν κάποιες «παγίδες». Σύμφωνα με τις συμβουλές της Ένωσης Καταναλωτών Ελλάδος, εν όψει της έναρξης των εκπτώσεων, ο καταναλωτής θα πρέπει να γνωρίζει και να προσέχει τα εξής:

-Να αγοράζει με βάση τις οικονομικές δυνατότητες και τις πραγματικές ανάγκες του νοικοκυριού.
-Να κάνει σύγκριση τιμών και ποιότητας, δηλαδή να διερευνήσει επισταμένως την αγορά, που αυτό σημαίνει ότι τα είδη που έχει «τσεκάρει» πριν την έναρξη των εκπτώσεων θα πρέπει να υπάρχουν στις βιτρίνες των καταστημάτων κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων και, όπως ορίζει ο νόμος, πρέπει στις πινακίδες να υπάρχει η αρχική τιμή πριν την έκπτωση και αυτή μετά την έκπτωση.
-Πριν ξεκινήσει τις αγορές πρέπει να ιεραρχήσει λίστα αγορών, έτσι ώστε να μην »παρασυρθεί» από αγορές που δεν είναι απαραίτητες για το νοικοκυριό του.
-Να αγοράζει χωρίς χρονική πίεση, γιατί κερδισμένος καταναλωτής θα είναι αυτός που η αγοραστική του συμπεριφορά θα είναι ορθολογιστική και θα κάνει την πλέον σωστή επιλογή σύμφωνα με ό,τι «πρέπει» και όχι με το ότι «θέλει»…
-Οι εκπτώσεις θα διαρκέσουν  μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου κι αυτό αν μη τι άλλο σημαίνει ότι ο καταναλωτής δεν πρέπει  να βιάζεται χρονικά … απεναντίας, χρειάζεται μεγάλη προσοχή πριν επιλέξει τα απαραίτητα είδη για το νοικοκυριό του!
-Ο καταναλωτής πρέπει να γνωρίζει ότι οι εκπτώσεις πρέπει να είναι απολύτως πραγματικές και όχι πλασματικές.  Ως εκ τούτου οι έμποροι οφείλουν να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί στην αναγραφή των δύο τιμών (της αρχικής και της εκπτωτικής) και σύμφωνα με την νομοθεσία τα πρόστιμα για τους παραβάτες είναι «τσουχτερά».
-Ο καταναλωτής να ενημερώνεται από τους εμπόρους για το εάν μπορεί να πραγματοποιεί αλλαγές των ειδών που αγοράζει κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων.
-Ο καταναλωτής να ζητάει απόδειξη, γιατί -αφενός- αποδεικνύεται η αγορά του προϊόντος σε περίπτωση ελαττωματικού είδους και -αφετέρου- αποτρέπεται η φοροδιαφυγή.
-Να ζητάει πλήρη και επακριβή ενημέρωση όταν αγοράζει είδη με δόσεις.
-Να καταγγέλλει στη Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή (τηλ. 1520) όταν υπάρχουν αποδεικτικά στοιχεία, των περιπτώσεων αυτών, που κάποιοι θα προσπαθήσουν να τον παραπλανήσουν με πλασματικές εκπτώσεις.

Ρεπορτάζ: Ρία Κυριακίδου

 

 

Discussion

No comments yet.

Post a Comment

Geologos
Ζητείται Γεωλόγος για ερευνητικές εργασίες λατομείων μαρμάρων Περιοχής Ν. Δράμας - Καβάλας. Προηγούμενη εργασιακή εμπειρία θα εκτιμηθεί. Αποστολή βιογραφικών στο cv@iktinos.gr
ΣΗΠΕ (Σύνδεσμος Ημερησίων Περιφερειακών Εφημερίδων)