Διάφορα

«Μωμόγεροι» Καλλιφύτου

Αναβίωσε και φέτος το θεατρικό και χορευτικό δρώμενο

 

Παρουσία πλήθους κόσμου και με σύμμαχο τον ηλιόλουστο καιρό αναβίωσε και φέτος στην Καλλίφυτο Δράμας, τη δεύτερη μέρα του νέου έτους, το δρώμενο των «Μωμόγερων».

Πιο συγκεκριμένα, χθες το μεσημέρι, Τρίτη 2 Ιανουαρίου, στην κεντρική πλατεία της Καλλιφύτου, και με τη διοργάνωση του τοπικού Πολιτιστικού Συλλόγου,  ξαναζωντάνεψε το πατροπαράδοτο χορευτικό και θεατρικό δρώμενο «Μωμόγεροι».

Πρόκειται για ένα αρχαίο λαϊκό δρώμενο που έλκει την καταγωγή του στην πρώτη περίοδο της δημιουργίας του λαϊκού θεάτρου, όπου ο πρωταγωνιστής του ομίλου, ο Μωμόγερος, αναπαριστά το γνήσιο πρωταγωνιστή της πρώτης μορφής του αρχέγονου θεάτρου. Η παράσταση αποτελείται από δύο μέρη: το χορευτικό και θεατρικό δρώμενο. Στο χορευτικό μέρος όλοι οι Μωμόγεροι δρουν κατ’ εντολή του Ακρίτα με συγκεκριμένη χορευτική διαδικασία. Το θεατρικό μέρος πλαισιώνεται από τη νύφη, το γέρο, τη γριά, το γιατρό, το χωροφύλακα και το διάβολο.

Να σημειωθεί ότι οι «Μωμόγεροι» Καλλιφύτου βρέθηκαν την παραμονή της Πρωτοχρονιάς σε κεντρικούς δρόμους της πόλης της Δράμας αλλά και στην «Ονειρούπολη», παρουσιάζοντας το δρώμενο στο πλαίσιο των παράλληλων εκδηλώσεων της «Ονειρούπολης». Επίσης, το βράδυ της Πρωτοχρονιάς Δευτέρα 1 Ιανουαρίου, μπροστά από το κοινοτικό κατάστημα της τοπικής κοινότητας Καλλιφύτου, οι «Μωμόγεροι» χόρεψαν υπό τους ήχους ζωντανής ορχήστρας και μαζί με κατοίκους και επισκέπτες του χωριού καλωσόρισαν το νέο χρόνο.

Ένα από τα πιο γνωστά ποντιακά χριστουγεννιάτικα έθιμα

Ένα από τα πιο γνωστά ποντιακά χριστουγεννιάτικα έθιμα, όπως αναφέρει το «pontos-news.gr», είναι αυτό των Μωμόγερων. Πρόκειται για ένα λαϊκό δρώμενο, το οποίο λαμβάνει χώρα το 12ήμερο Χριστούγεννα, Πρωτοχρονιά, Θεοφάνια σε διάφορες πόλεις και χωριά, κυρίως της βόρειας Ελλάδας, όπου κατοικούν Πόντιοι.

Κατά την ποντιακή παράδοση, η αρχική ετυμολογία της λέξης «Μωμόγεροι» ή «Μωμόεροι» ή και «Μωμογέρια», προέρχεται από τους ακόλουθους του θεού Μώμου. Ο Μώμος αποτελούσε την προσωποποίηση της σάτιρας και του σαρκασμού και συνδεόταν με τις γιορτές που ήταν αφιερωμένες στον Διόνυσο, με κοινό χαρακτηριστικό τις μάσκες και τις μεταμφιέσεις. Οι ακόλουθοί του τον συνόδευαν χορεύοντας, τραγουδώντας και σατιρίζοντας πρόσωπα και καταστάσεις.

Στην αναβίωση του δρωμένου, λαϊκοί θίασοι δίνουν αυτοσχέδιες παραστάσεις σε αυλές σπιτιών, σε διασταυρώσεις δρόμων και σε πλατείες, συνοδευόμενοι από οργανοπαίκτες, καθώς η μουσική υπόκρουση θεωρείται απαραίτητο στοιχείο για κάθε παράσταση. Οι συμμετέχοντες είναι μεταμφιεσμένοι. Φορούν μάσκες από δέρματα ζώων, δορές τράγου, αλεποουρές και ουρές λαγών, που δείχνουν την αρχαϊκή καταγωγή του εθίμου. Επικρατεί η αντίληψη ότι αυτός που φοράει τη μάσκα εξομοιώνεται με το θεό στον οποίο ανήκει το εκάστοτε ιερό ζώο. Επίσης, χαρακτηριστική είναι η παρουσία ξηρών καρπών, βοτάνων και διαφόρων οπωρικών, τα οποία έχουν κρεμασμένα γύρω από τον λαιμό τους σε αρμαθιές, μερικά πρόσωπα του θιάσου, υποδηλώνοντας τη μαγική και γονιμική αφετηρία που συνδεόταν με αυτά στο παρελθόν.

Το περιεχόμενο των παραστάσεων είναι κατά κανόνα κωμικό – αν και σε μερικές περιπτώσεις παίρνει και κοινωνικές διαστάσεις. Κεντρικό πρόσωπο σε κάθε παράσταση είναι η νύφη, που ενσαρκώνει τη βλάστηση και τη γονιμότητα της γης. Η σύγκρουση ενός νέου άνδρα και ενός γέρου για την κατάκτησή της, με την τελική νίκη του νεότερου, συμβολίζει την πάλη του παλιού χρόνου με τον νέο και την επικράτηση του δεύτερου. Στο τέλος πάντα ακολουθεί γλέντι με τη συμμετοχή του κοινού.

Ρεπορτάζ: Ρία Κυριακίδου

 

 

 

Discussion

No comments yet.

Post a Comment

Geologos
Ζητείται Γεωλόγος για ερευνητικές εργασίες λατομείων μαρμάρων Περιοχής Ν. Δράμας - Καβάλας. Προηγούμενη εργασιακή εμπειρία θα εκτιμηθεί. Αποστολή βιογραφικών στο cv@iktinos.gr
ΣΗΠΕ (Σύνδεσμος Ημερησίων Περιφερειακών Εφημερίδων)